فهرست این مقاله
ویژگی های مهم کارآفرین تاثیرگذار
کارآفرین تاثیرگذار کیست؟ ویژگیهای یک کارآفرین که سبب تاثیرگذاریت او میشود، چیست؟ کارآفرین فردی مشتاق خلقکردن است که توانایی دنبالکردن ایدههای خود را دارد. او متوجه یک نیاز شده و برای پاسخدادن به آن دست به کار شده است. در برخی مواقع حتی نیازی نبوده، اما او با ایجاد آن توانسته است کسب و کار خود را آغاز کند. کارآفرین تاثیرگذار بودن به مهارتهای خاصی نیاز دارد. برخی از این مهارتها بهطور طبیعی در وجود فرد است، اما برخی دیگر را باید با تمرین و آموزش آموخت. کارآفرینان متفاوت فکر میکنند، متفاوت عمل میکنند و متفاوت از دیگر افراد جامعه زندگی میکنند. اطلاع از ویژگیهایی که برای یک کارآفرین ضروری است، به شما کمک میکند تا بتوانید به یک رهبر تجاری تبدیل شوید. در این مقاله ۱۲ ویژگی مهمی که یک کارآفرین تاثیرگذار باید داشته باشد، برای شما شرح داده شده است.
خلاقیت
خلاقیت سبب شکلگیری مقولهای جدید میشود و بدون آن هیچ نوآوری ممکن نخواهد بود. کارآفرین تاثیرگذار بودن با یک ایده شروع میشود. شما باید مهارت مشاهده فرصتها را داشته باشید و براساس آنها عمل کنید. لزوماً هر ایده خلاقانه تاثیرگذار نمیشود، اما تجربهای که از آن به دست میآید، حکم طلا را دارد. روشهای نوآورانه برای انجام کارها را خلق کرده و راهحلهایی برای رفع مشکلات پیدا کنید. برای بهبود خلاقیت خود به چیزهایی فکر کنید که احساس خوبی به شما میدهند. برخی افراد با گوشدادن به موسیقی، ملاقات با افراد مختلف، مطالعه و حتی ورزش میتوانند خلاقیت خود را شکوفا کنند؛ پس باید عاداتی را در خود ایجاد کنید که شما را به سمت خلاقترشدن پیش ببرد. بخشی از زمان خود را در طول روز به الهامگرفتن برای راهحلهای جدید اختصاص دهید. در این بازه زمانی سعی کنید با انجام کارهایی که به شما الهام میبخشد شروع کنید، سپس اجازه دهید ذهنتان جریان پیدا کند. ایدههایی را که در این زمان به ذهنتان میرسد، لیست کنید و بعداً بهطور دقیق درباره آنها فکر کنید.
شور و اشتیاق
شور و اشتیاق چیزی است که یک کارآفرین تاثیرگذار را به حرکت درمیآورد. کارآفرینان معمولاً عاشق کاری هستند که انجام میدهند و این امر به آنها کمک میکند تا ساعات بیشتری را در یک روز کار کنند. برای تبدیلشدن به یک کارآفرین پرشور و اشتیاق بهتر است روی معنایی که کار برایتان دارد، تمرکز کنید. به یاد داشته باشید شما در مسیر پیداکردن راهحلهایی هستید که به بسیاری از افراد در زندگی کمک میکند. دانستن اینکه تعهد شما به کار، تأثیر خود را میگذارد، ممکن است انگیزه لازم را بدهد. این انگیزه برای ادامهدادن را زمانی که شک و تردید در شما به وجود آمده یا وقتهایی که کارتان دچار چالشهای مختلف شده، نیاز دارید. بهطور خلاصه باید گفت که اشتیاق همان نیرویی است که شما را روی هدف خود متمرکز نگه میدارد.
انگیزه
انگیزه همان داشتن اراده برای انجام برخی فعالیتهاست. برای افزایش انگیزه میتوانید با تعیین اهداف کوچک شروع کنید که به شما کمک میکنند به سمت هدفهای بزرگتر حرکت کنید و به هدفگذاریهای بیشتر تشویق شوید. در این میان، به کارها و نتایجی که دست پیدا کردهاید توجه کنید، آنها را یادداشت کرده و هرچند کوچک باشند، برایشان جشن بگیرید. علاوه بر این بهعنوان یک کارآفرین تاثیرگذار ذهنیت مثبت خود را حفظ کنید و تا حد امکان آن را از منفینگری دور نگه دارید. در این صورت میتوانید بیشتر بر آن چیزی که میخواهید به دست بیاورید تمرکز کنید و برای مسائلی که تحت کنترل شما نیست اضطراب به خود راه ندهید.
دانش درباره محصول و خدمات
دانش رمز تاثیرگذاریت است. یک کارآفرین باید دانش کاملی از جایگاه و صنعت خود داشته باشد؛ زیرا تنها با اتکا به آن میتواند به حل مشکل بپردازد یا یک بحران را برطرف کرد. یک کارآفرین تاثیرگذار دقیقاً میداند چه محصول یا خدماتی را ارائه داده و مشتریان هدف آن چه کسانی هستند. شما با اطلاع از دستهبندی محصولات و خدماتی که میفروشید و نحوه ارائه ارزش آن به مصرفکنندگان میتوانید سطح کسب و کار خود را بالاتر ببرید. علاوه بر این درباره مشتریان هدف خود مطالعه کنید تا مطمئن شوید میتوانید به نیازهای آنان پاسخ دهید. با تکرار این روند سطح کیفی خود را بالاتر میبرید و روند صعودی در صنعت پیدا میکنید. در این میان، برای افزایش تأثیر خود باید بهطور مداوم در حال مطالعه بازار بوده و از نیازهای مردم آگاه باشید. این نیازها را در محصولات و خدمات خود ایجاد کنید تا بیزینس شما از رقبا متمایز شود. هرچه بتوانید زمینی را که در آن بازی میکنید، بهتر بشناسید احتمال تاثیرگذاریت شما در آن بیشتر خواهد شد. یکی از راههای کسب اطلاع این است که با مشتریان صحبت کرده و از نظرات آنها استفاده کنید.
توانایی شبکهسازی
توانایی برقراری ارتباط با مردم و شناخت فرصتهای مشارکت برای یک کارآفرین تاثیرگذار ضروری است. آشنایی با افراد جدید ممکن است فرصت دسترسی به منابع و دانش بیشتر را برای شما فراهم کند. این امر به شما امکان میدهد از تاثیرگذاریتهای دیگران درس بگیرید، خدمات یا کالاهای خود را تبلیغ کنید و مشتریان جدیدتری بیابید. برای بهبود مهارتهای شبکهسازی خود باید سعی کنید روابط واقعی ایجاد کنید. احتمالاً شما یک هدف تجاری در ذهن دارید، اما برای شروع ارتباط با دیگران بهتر است با آنها مانند دوستان خود رفتار کنید. گام به گام که ارتباط شما گسترش یافت، میتوانید درباره اهداف تجاری نیز با آنها همسو شوید. یکی دیگر از راههای شبکهسازی این است که اگر میتوانید افرادی را که در یک صنعت فعالیت میکنند، با هم آشنا کنید. آنها این لطف شما را فراموش نمیکنند و درصدد جبران آن برمیآیند. بهطورکلی باید مهارتهای اجتماعی از جمله رابطهسازی، استعدادیابی و تدوین استراتژی تیمی را در خود داشته باشید.
اعتمادبهنفس
یک کارآفرین تاثیرگذار معتقد است که میتواند به اهداف خود دست یابد. او ممکن است در مسیر دچار شک و تردید شود، اما با پشتکار سعی میکند به هدف خود دست پیدا کند. این افراد اعتمادبهنفس سرمایهگذاری در کارهای مختلف را دارند؛ زیرا مطمئن هستند که میتوانند چیزی بهتر از آنچه تاکنون وجود داشته ایجاد کنند. در این میان، داشتن اعتمادبهنفس ضروری است؛ زیرا به شما امکان میدهد تا احساس بهتری برای غلبه بر چالشها و ریسکها داشته باشید؛ بنابراین بهطورکلی به تاثیرگذاریت شما کمک زیادی میکند. برای افزایش اعتمادبهنفس خود میتوانید از تکنیک تجسم استفاده کنید. خود را بهعنوان فردی که میخواهید باشید تجسم کرده و کسب و کار خود را در مرحلهای تصور کنید که به آن افتخار میکنید. همچنین میتوانید تمرین کنید تا بهدلیل دستاوردهای خوب از خود تشکر کنید و این را نشانهای از توانایی و مهارت خود بدانید.
خوش بینی و صبر
شاید کمترین مفهومی که این روزها در جهان مورد توجه است، همدلی و داشتن هوش هیجانی بالا باشد. همدلی به این معناست که از آنچه در ذهن کسی میگذرد، درک داشته باشیم. این مهارتی ضروری برای یک کارآفرین تاثیرگذار است؛ زیرا باید بتواند نقاط ضعف و قوت کارمند خود را درک کند. یک کارمند ناراضی هیچوقت نمیتواند به پیشرفت بیزینس شما کمک کند و این دقیقاً چیزی است که نباید اجازه دهید اتفاق بیفتد. باید این سؤال را از خود بپرسید که چگونه میتوانم عاملی انگیزشی برای کارکنان باشم؟ چگونه میتوانم کاری کنم تا آنها بهترین خودشان را در کار ارائه دهند؟ همه اینها از طریق همدلی و خوشبینی رخ میدهد. کارآفرینان جنبه مثبت یک موقعیت را مشاهده کرده و همیشه سعی میکنند رو به جلو حرکت کنند. خوشبینی سبب تقویت خلاقیت میَشود؛ بنابراین به صاحبان کسب و کارها کمک میکند تا ایدههای جدیدی برای محصولات یا خدمات خود بیابند؛ درنتیجه شانس تاثیرگذاریت آنها افزایش پیدا میکند. برای تقویت خوشبینی میتوانید بهجای مشکلاتی که میتوانند مانع شما شوند، چالشها را فرصتهایی برای رشد در نظر بگیرید. همچنین هدف نهایی را در ذهن داشته باشید و بر مسائل گذشته تمرکز نکنید.
برنامه ریزی و داشتن چشم انداز
یک کارآفرین تاثیرگذار برنامه و چشمانداز روشنی دارد. شاید این مهمترین مرحله از تمام مراحل لازم برای مدیریت کسب و کار باشد. آنها تصویر بزرگی از هدف خود را دارند و دقیقاً میدانند که خواهان دستیابی به چه چیزی هستند. این موضوع سبب میشود تلاشهای آنها هدفدار باشد و به سمت درستی حرکت کنند؛ زیرا برنامهریزی به این معناست که کل مسیر یکبار قبل از حرکت مرور شده و تمام منابع در دسترس بررسی شود. علاوه بر این، داشتن چشمانداز، فرهنگ و هویت یک سازمان را تعریف میکند. گام بعدی استفاده بهینه از منابع است تا بتوانید مسیر تاثیرگذاریت را سریعتر طی کنید. اگر برنامهای از پیش داشته باشید، رویارویی با موقعیتی بحرانی بهمراتب سادهتر خواهد شد. کارآفرینان با داشتن چشمانداز نهتنها پر از انرژی هستند، بلکه این انگیزه و انرژی را به دیگران نیز میدهند. برای اینکه بهعنوان یک کارآفرین چشمانداز داشته باشید، باید هر روز فهرست برنامههای خود را مرور کرده و آیتمهای آن را بهصورت روزانه اجرا کنید. اولویتبندی وظایفتان میتواند شما را از احساس غرقشدن دور نگه دارد و کمک کند تا به چشمانداز خود پایبند باشید.
نگرش باز
یک کارآفرین تاثیرگذار هدفگراست؛ یعنی دقیقاً میداند که میخواهد به چه چیزی دست یابد؛ با این حال نباید فراموش کند که هیچوقت بر همه امور تسلط ندارد و برخی نتایج از دسترس او خارج هستند. این موضوع سبب میشود عزم راسخ او کمرنگ نشود. همچنین میداند که باید با نگرش مثبت با شکستها روبهرو شود و با فروتنی تاثیرگذاریتهای خود را جشن بگیرد. هر کارآفرینی میداند که نباید در برابر شکست کم بیاورد، بلکه باید با دیدگاهی تازه دوباره از نو شروع کند. کارآفرینان تاثیرگذار میدانند که میتوانند از هر موقعیت و فردی که در اطرافشان هستند، چیزی بیاموزند؛ بنابراین تا حد امکان با ذهنی باز به جستوجوی نقاط ضعف خود و برطرفکردن آنها میپردازند. برای هدفمندترشدن میتوانید با شناسایی آنچه میخواهید انجام دهید، شروع کنید و چشماندازی روشن از آینده داشته باشید.
قدرت ریسک پذیری و تصمیم گیری
کارآفرینان برای ناشناختهها برنامهریزی میکنند و آماده ریسکپذیری هستند؛ در این صورت میتوانند در مواقع حساس کاملاً حسابشده تصمیم بگیرند. برای افزایش توانایی ریسکپذیری میتوانید شکستهای احتمالی را از پیش مرور کرده و خود را برای آنها آماده کنید. شما بهعنوان یک کارآفرین تاثیرگذار باید هدف خود را در ذهن داشته و متعهد به پشتکار باشید. برای متمایزشدن از رقبا و تاثیرگذاریت کسب و کارتان لازم است برخی ریسکها را بپذیرید. هنگامی که بدانید چگونه میتوانید ریسک را مدیریت کنید و ناامید نباشید، ممکن است راحتتر در این مسیر گام بردارید. از طرف دیگر کارآفرینان باید سریع تصمیم بگیرند و برای تاثیرگذاریت کسب و کار خود اقدام کنند. برای بهبود مهارتهای تصمیمگیری خود میتوانید تأثیر تصمیم خود را ارزیابی کرده و به زمانبندی توجه کنید. علاوه بر این تا جای ممکن گزینههای پیش روی خود را محدود کنید تا روند تصمیمگیری برایتان سادهتر شود.
اولویت اول مشتری
یک کارآفرین تاثیرگذار همیشه میداند که اساس یک تجارت مشتری است. نحوه جلبتوجه مشتری اولین گام است که این کار را میتوان از طریق رسانههای مختلف بازاریابی و تبلیغات انجام داد. همچنین مهم است که نیازهای مشتری را شناخته و تا جای ممکن بتوانید محصولات و خدمات را برای آنها شخصیسازی کنید. این یکی از راههای تضمینشده برای فروش بیشتر و داشتن یک کسب و کار تاثیرگذار است. البته فراموش نکنید که هر سرمایهگذاری قرار نیست به کسب و کاری بزرگ منجر شود، بلکه شما میتوانید با بالابردن سطح دانش خود ارزش کسب و کار را افزایش دهید و بهعنوان یک برند شخصیساز شناخته شوید.
مدیریت مالی
کارآفرینان باید از وضعیت مالی کسب و کار خود آگاهی کاملی داشته باشند. حتی اگر یک متخصص مالی مانند یک حسابدار برای انجام امور مالی استخدام کنند، باز هم تصمیمگیرنده اصلی خود آنها هستند؛ بنابراین یک کارآفرین تاثیرگذار باید با اطلاع از شرایط تصمیم بگیرد تا کسب و کار خود را با تاثیرگذاریت اداره کند. برای ایجاد این مهارت در خود میتوانید ابتدا در دورههای مالی شرکت کنید و سطح دانش خود را در آن زمینه بالا ببرید. سپس با تهیه یک بودجه مشخص فعالیت را ادامه دهید. متعهدبودن به آن بودجه سبب میشود تا به مرور این مهارت در شما پیشرفت کند. علاوه بر این بهتر است روی سرمایهگذاری نیز تمرکز کنید؛ زیرا میتوانید با مقدار پول اضافهای که در کار وجود دارد، سرمایه خود را چند برابر کنید. داشتن مهارتهای مالی نهتنها در حیطه کاری، بلکه در زندگی شخصی شما نیز بسیار مهم است.
سخن پایانی
شناخت کارآفرینان بزرگ و تاثیرگذار مانند ریچارد برانسون و تیم فریس، ما را متوجه این نکته میکند که همه آنها برخی خصوصیات مشترک دارند که در مسیر تاثیرگذاریت آنها را یاری کرده است. با شناسایی این خصوصیات میتوان چکلیستی تهیه کرده و برای تبدیلشدن به یک کارآفرین تاثیرگذار از آن استفاده کرد. در این صورت میتوانیم تأثیر مثبت خود را روی دنیا بگذاریم و هویتمان را ماندگار کنیم. شما از ویژگیهای ذکرشده کدام یک را دارید؟ کدام خصوصیات را دوست دارید در شخصیت خود ایجاد کنید؟ نظرات خود را در کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول
آیا تنها با مثبت اندیشی می توان به یک کارآفرین تاثیرگذار تبدیل شد؟
پاسخ این سؤال بهطور واضح خیر است. مثبتاندیشی و خوشبینی جزء خصوصیات کارآفرینان تاثیرگذار است، اما توجه داشته باشید که این تنها ویژگی شخصیتی آنها نیست. در کنار خوشبینی باید پشتکار و برنامهریزی دقیق به همراه دهها خصوصیت دیگر نیز وجود داشته باشد.
چگونه می توان چشم انداز روشنی برای آینده داشت؟
برای داشتن چشماندازی روشن اول باید خود را بشناسید. باید بدانید که از زندگی چه میخواهید و با توجه به تواناییهای فردی به کجا میرسید. سپس اهداف خود را مشخص کرده و برای هریک برنامهریزی دقیقی کنید. در این صورت میتوانید چشمانداز خود را تصویر کنید.
ریسک پذیری چیست؟
ریسکپذیری بهنوعی نشاندهنده آمادگی برای انتخاب یک مسیر نامعلوم، ولی با هدف مشخص است. اگر میگوییم یک کارآفرین تاثیرگذار شخصیت ریسکپذیری دارد؛ به این معناست که برای رسیدن به هدف خود حاضر است سختترین مسیرها را نیز طی کند.
توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت میکنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.
به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم
اولین باشید که نظر می دهید