رفتن به نوشته‌ها

نقش “فرهنگ” در توسعه اقتصادی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سید علی اکبر موسوی در یادداشتی نوشت: قرن جدید در حالی آغاز شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی همچون سالهای قبل با تاکید بر حوزه تولید و اهمیت بخشی به این مقوله سال 1401 را سال «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کردند تا بار دیگر به مسئولین، مردم و دست اندرکاران این حوزه خاطر نشان کنند که توجه به مساله تولید تا چه اندازه مهم و ضروری است.«تولید» آن هم از نوع دانش بنیان و اشتغال آفرینش اگر به درستی در دستور کار قرار گیرد و توجه و اهتمام کافی بر آن مصروف شود بی شک می تواند راه گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور باشد، اما از آنجا که مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود به اهمیت فرهنگ پرداخته اند جای آن دارد تا به نقش فرهنگ سازی در زمینه تولید دانش بنیان و اشتغالزا پرداخته شود.فرهنگ از نگاه رهبر معظم انقلاب آیینه تمام نمایی از هنر، آداب و رسوم آیین ها و رفتار های برجسته و قابل توجه یک ملت است که می تواند در حرکت متعالی و رو به رشد جامعه بیشترین تاثیر را داشته باشد. ایشان در بخشی از بیانات خود فرموده اند: “فرهنگ شامل ادبیات، هنر، علم، عادات و اخلاق جامعه و سنن موجود و شامل خصلتهاى ملى است.”اما توجه به حرکات حساب شده و دور از شتاب زدگی که نتایج قابل تامل و کیفی خوبی در بر داشته باشد از دیگر نکات گوشزد شده توسط ایشان است. به این جمله دقیق از بیانات ایشان توجه کنید:”آنچه که براى کشور ما و براى عناصر فرهنگى مهم است، گسترش کیفى فرهنگ است.” بی تردید تلاش برای رفع موانع اقتصادی در شرایط کنونی کشور باید هدف تمام مسئولین و مردم باشد اما اینکه امروز شرایط سخت معیشتی را بهانه کنیم و در حوزه فرهنگ  خدای ناکرده دچار نقصان و کم کاری شویم به هیچ وجه قابل پذیرش نیست چرا که روند رشد اقتصادی هیچ جامعه ای بدون ایجاد زیر ساخت های فرهنگی مناسب شکل نخواهد گرفت برای درک این موضوع کافی ست تا به این جمله معظم له توجه داشته باشیم که فرمودند: “فرهنگ مهم‌تر از اقتصاد است و اگر رخنه‌ای در فرهنگ پیدا شود قابل جبران نیست.”بی تردید تکیه بر تولید با کیفیت داخلی و توان ملی تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی ست اما درک عمیق این مساله در کجا باید ایجاد شود؟ کدام نهاد و ارگانی موظف است تا حساسیت این موضوع را برای جامعه روشن کند فارغ از تمام شعارهایی که در این زمینه می دهیم حقیقت آن است در عرصه عمل آنچنان که باید و شاید این موضوع حساس و حیاتی را جدی نمی گیریم. این موضوع را می توان از آمار بالای واردات کالای های خارجی که بعضا نمونه های داخلی با کیفتی نیز دارند متوجه شد، امری که در سایه تبلیغات گسترده رسانه های خارجی که عموما بر مبنای نظام سرمایه داری شکل می گیرد. با هجوم کالاهای رنگارنگ مخاطبانی مصرف گرا تربیت می شوند که موجب شده در برخی از افراد میل به مصرف کالای خارجی فارغ از بحث کیفیت به نوعی تفاخر جاهلانه بدل شود و تولیدکنندگان داخلی در این عرصه نابرابر توان رقابت و توسعه را نداشته باشند. اینجاست که باید فعالان حوزه فرهنگ وارد عمل شده و با برنامه ریزی دقیق و منسجم برای ایجاد زیر ساخت های مناسب فرهنگی تولید محتوا کنند.محتوایی هنرمندانه و جذاب که با زنده نگاه داشتن ارزش های دینی و ملی، روحیه خود باوری و عزت مندی را در کالبد جامعه زنده حفظ کند. ایجاد بستر های مناسب برای تولید  محتوا و حمایت از هنرمندان خلاق و دلسوز در این عرصه اصلی ترین وظیفه دستگاه های فرهنگی است جای آن دارد تا بار دیگر با توجه ویژه به بیانات گهربار رهبر عزیزمان شعار تولید دانش بنیان و اشتغالزا را سر لوحه اهداف خویش قرار دهیم و این شعار را با فرهنگ سازی مناسب به یک هدف گروهی تبدیل کنیم. هدفی که در فرد فرد جامعه ما به یک ارزش و شیوه زندگی تبدیل شده است، پس بیایید فرهنگ ساز باشیم و این مسیر را که بی تردید رو به عزت و شکوه ایران اسلامی ماست با اولین قدم ها از خویش شروع کنیم. جایی در دل خانواده و به خاطر داشته باشیم که در مقابل نسل آینده رفتار ماست که بیشترین تاثیر را می گذارد و نه گفتار صرف، پس بکوشیم تا شعارهایمان را زندگی کنیم.انتهای پیام/






شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

منتشر شده در اخبار

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.