اکوسیستم ارزهای دیجیتال، برخلاف تصورات عمومی ناشی از عدم قطعیت داراییهای کریپتو، با سرعتی خیرهکننده در حال رشد است. با این حال، دنیای کریپتو از محدوده بیت کوین فراتر رفته و هنوز هم میتوانید شاهد تحولات بسیاری در آن باشید؛ برای مثال کلاسهای جدید داراییهای دیجیتال و خدمات مالی غیرمتمرکز، نمونههایی از رشد کریپتو هستند.
در این میان، محافظت در مقابل شیلینگ کریپتو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ مفهومی که به یکی از سودآورترین تلهها، برای صاحبان و سرمایهگذاران کریپتو تبدیل شده است. این مفهوم تاکتیکی است که در دنیای ارزهای دیجیتال استفاده شده و به کمک آن، افراد یا گروهها سعی میکنند بهطور مصنوعی، قیمت یک سکه یا توکن خاص را افزایش دهند.
شیلینگ در کریپتو چیست؟
همانطور که گفتیم، Shilling فعالیتی است که در آن، شخص، بهطور فعال، یک رمز ارز را تبلیغ میکند تا بهطور مصنوعی قیمت آن را با ترغیب سایر سرمایهگذاران به خرید سکه افزایش دهد. هدف شیلر القای برای قیمت دارایی، معمولاً در مدتزمان کوتاهی است. این کار میتواند ترس از دست دادن (FOMO) را در سرمایهگذاران ایجاد کند.
شیلرها تمایل دارند بیشتر از تاکتیکهایی مانند استفاده از رسانههای اجتماعی با پستها یا تالارهای گفتوگو درباره سکه، بهره ببرند تا قیمت آن را افزایش دهند. پس از افزایش قیمت، شیلر ممکن است دارایی را بفروشد و آن را در بازار به عنوان طرح پامپ و دامپ عرضه کند.
در این زمان، رکود سریع بازار، میتواند سرمایهگذاران را با زیانهای چشمگیری مواجه کند. همین موضوع باعث شده است تا شیلینگ غیرقانونی تلقی شده و بسیاری از تنظیمکنندگان آن را به عنوان کسانی که در بازار دست کاری میکنند، بشناسند.
تاریخچه Shilling
نمونههای اولیه این اصطلاح در تاریخ، در کازینوها دیده شد. شیلر، فردی است که توسط کازینو استخدام میشود تا در شرایط از پیش تعیین شده، بارها برنده شود تا در نهایت، تماشاگران باور کنند آنها نیز میتوانند برنده شده و سود کنند.
همین فرایند را در نظر گرفته و شیلینگ را به کریپتو تعمیم دهید؛ در نهایت متوجه میشوید چگونه افراد مشهور، میتوانند بهعنوان شیلر فعالیت کرده و سرمایهگذاران را فریب دهند تا رمز ارز خاصی را به تعداد زیاد بخرند. مهمتر از همه، فرایند شیلینگ بسیار به روانشناسی جمعیت و استفاده از آن برای به دست آوردن پاسخهای مطلوب متکی است.
اینترنت یکی از پلتفرمهای اصلی برای کلاهبرداری در دنیای ارزهای دیجیتال است که بهویژه در پلتفرمهای بزرگ رسانههای اجتماعی ظاهر شده است. برای مثال فیس بوک و اینستاگرام در هر لحظه میلیونها کاربر فعال در سراسر جهان دارند؛ بنابراین توسعهدهندگان کریپتو میتوانند از خدمات افراد مشهور برای تأیید یک رمز ارز بدون هیچ پتانسیل اقتصادی قابل قبولی استفاده کنند.
چند نمونه
درباره مثالهای Shilling ارزهای دیجیتال مهم است که به دنبال نمونهای واقعی باشید. اول از همه توجه داشته باشید شیلینگ صرفنظر از فضای کریپتو غیرقانونی است. اولین نمونه شیلینگ کریپتو درباره جان دیوید مک آفی، بنیانگذار اولین نرمافزار ضد ویروس تجاری اتفاق افتاد.
او در سال ۲۰۲۰ به اتهام ICO شیلینگ دستگیر شد. گفته میشود کارشناس امنیت سایبری تقریباً ۸ ICO را به او نسبت داده و از کل فرایند تقریباً ۲۳ میلیون دلار درآمد داشته است. مک آفی به اتهام دروغ گفتن به سرمایهگذاران مبنی بر اینکه مشاور فنی در ICO ها بوده است دستگیر شد.
جان مک آفی از رسانههای اجتماعی و در درجه اول توییتر، استفاده کرد تا مطمئن شود پیامش به افراد بیشتری میرسد. همچنین سرمایهگذاران را متقاعد کرد ارزهای دیجیتال بیارزش را از ICO ها خریداری کنند تا بعداً آنها را بفروشند.
همچنین میتوان به پست رسانههای اجتماعی کیم کارداشیان اشاره کرد که در آن Ethereum Max، یک رمز ارز کلاهبرداری را معرفی کرد. خانم کارداشیان از آن زمان تاکنون با مشکلات قانونی در این مورد مواجه شده است.
نمونه دیگری از شیلینگ کریپتو را فردی مشهور به نام فلوید می ودر انجام داد که ICO Stox.com را تبلیغ کرد و در نهایت مشخص شد که این پروژه کلاهبرداری بوده است.
انواع شیلینگ چیست؟
Shilling انواع متفاوتی داشته و به روشهای متفاوتی انجام میشود. در ادامه انواع آن را مورد بررسی قرار میدهیم:
1. پرداختی
در این نوع، توسعهدهندگان و سازندگان یک سکه یا توکن خاص، به افراد یا خدمات برای تبلیغ رمز ارز یا پروژه خود پول میپردازند. این افراد حقوقبگیر، نظرات مثبتی درباره دارایی کریپتو در پلتفرمهای مختلف اجتماعی یا گفتوگوی کریپتو منتشر کرده و ادعا میکنند این دارایی یک فرصت سرمایهگذاری عالی است. آنها عموما از عباراتی مانند «HODLing to moon» استفاده میکنند.
در بسیاری از موارد، این شیلرها ادعاهای اغراقآمیزی درباره سکه دارند؛ مانند پیشبینیهای غیرواقعی از افزایش تصاعدی قیمت. متأسفانه این وعدههای تقلبی سبب ضررهای هنگفت برای کسانی میشود که براساس اطلاعات نادرست ارائهشده از سوی شیلر، سرمایهگذاری میکنند.
2. بدون پرداخت
شیلرهای بدون پرداخت، سرمایهگذارانی هستند که از لحاظ عاطفی یا مالی به یک رمز ارز وابستگی دارند. آنها اشتیاق خود را برای آن دارایی در رسانههای اجتماعی محبوب به اشتراک گذاشته و آگاهانه یا ناآگاهانه، دیگران را به سرمایهگذاری در دارایی تشویق میکنند.
در این نوع از شیلینگ، هیچکس برای تبلیغ رمز ارز، پولی دریافت نمیکند؛ با اینحال، این کار همچنان برای منافع شخصی انجام میشود. در چنین شرایطی، تشخیص اینکه آیا این گروهها از روی اشتیاق واقعی این کار را انجام میدهند یا تنها سعی در افزایش قیمت دارند، دشوار خواهد بود. آنها همچنین ممکن است اطلاعات نادرست تبلیغاتی زیادی را منتشر کرده و افراد ناآگاهی که هنوز تحقیقات خود را انجام ندادهاند، به این اطلاعات تبلیغات پروبال دهند.
چه کسی از این اتفاق سود میبرد؟
بارزترین ذینفعان Shilling، کسانی هستند که فعالانه دارایی یا پروژه را تبلیغ میکنند. این افراد میتوانند خالق پروژه، تیم پروژه یا سرمایهگذاران باشند. هدف نهایی شیلرها افزایش تقاضا و بالا بردن قیمت دارایی مورد نظر است.
البته افراد دیگری نیز میتوانند از این عمل سود ببرند. اگر ارزش دارایی واقعاً کمتر از ارزشی باشد که برای آن تعیین شده است، افرادی که در طول دوره تبلیغاتی ارز را خریداری میکنند، ممکن است از خرید با قیمت کمتری از آنچه بدون شیلینگ امکانپذیر بود، سود ببرند. البته این به شرطی اتفاق میافتد که ارزش دارایی افزایش یابد.
درنهایت برخی شیلینگها تنها با هدف سرگرمی انجام میشوند. آنها در بیشتر موارد از ایفای نقش در افزایش قیمت یک دارایی یا تماشای سقوط آن با از بین رفتن هیاهو ضربه میخورند. بهطورکلی مزایای شیلینگ برای افراد مختلف متفاوت است و به اهداف و انگیزههای شرکت در آن بستگی دارد.
چگونه یک کریپتو شیلر را بشناسیم؟
شیلینگ بهطور فزایندهای در فضای ارزهای دیجیتال رایج است؛ بنابراین باید از ویژگیهای یک شیلر کریپتو آگاه باشید تا طعمه پیامدهای منفی آن نشوید. در ادامه به چند نکته کلیدی اشاره میکنیم که ممکن است نشان دهنده این باشد که شما با شیلر سروکار دارید.
عبارات بسیار مثبت
شیلرها معمولاً هنگام تبلیغ یک پروژه یا سکه، از عبارات مثبت مانند «بیت کوین بعدی» یا «اتریوم جدید» استفاده میکنند؛ اما دانش فنی برای حمایت از این ادعاها را ندارند.
وعدههای غیرواقعی
یک شیلر کریپتو، معمولاً درباره یک سکه یا پروژه خاص، وعدههای جسورانه و غیرواقعی میدهد. آنها بیشتر از کلماتی مانند «تضمینشده» یا «مطمئن» استفاده میکنند یا پیشبینیهای قیمت خاصی را برای ایجاد فضایی از اطمینان و چشمانداز درباره پروژه یا سکه ارائه میدهند. در نهایت ای نکته مهم را به یاد داشته باشید که هیچچیز در دنیای ارزهای دیجیتال تضمین نمیشود.
تعامل محدود با اعضای انجمن
کریپتو شیلرها بیشتر با سایر اعضای انجمن ارتباط کمی داشته و تعاملات خود را به پستهای تبلیغاتی محدود میکنند. آنها احتمالاً هرگونه سؤال یا نگرانی قانونی درباره پروژه ارزهای دیجیتال را نادیده میگیرند و ممکن است تا آنجا پیش بروند که تنها با سایر حسابهای شیلر تعامل داشته باشند.
اهداف خیلی خاص
شیلرها، چه پرداختی و چه بدون پرداخت، اغلب افراد خاصی را هدف قرار میدهند. گروههای هدف آنها ممکن است شامل معاملهگران باتجربه یا سرمایهگذارانی باشد که منابع لازم برای سرمایهگذاری در پروژهای جدید را دارند. این شیلرها همچنین افراد نسبتاً جدیدی را در صنعت هدف قرار میدهند که باید قبل از سرمایهگذاری در داراییها تحقیقات بیشتری انجام دهند.
شفافیت نداشتن
کریپتو شیلرها بیشتر درباره منبع درآمد خود سکوت میکنند و سؤالات مختلف در مورد اینکه چه کسی برای خدماتشان به آنها پرداخت میکند را بدون پاسخ میگذارند.
چگونه در برابر کریپتو شیلرها از خود محافظت کنیم؟
بهعنوان یک سرمایهگذار کریپتو، باید خطرات احتمالی سرمایهگذاری در ارزهای دیجیتال را دانسته و اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از کلاهبرداری انجام دهید. اگر به کسی مشکوک به شیلینگ هستید، تحقیق کنید و هرگز براساس توصیه یک منبع سرمایهگذاری نکنید. همچنین باید قبل از تصمیمگیری برای سرمایهگذاری با کارشناسان مطمئن مشورت کنید.
در سمت صنعت، تنظیمکنندهها و صرافیها شروع به اقدام علیه شیلرهای کریپتو کردهاند. تنظیمکنندههای کریپتو بهطور فزایندهای قوانین و مقرراتی را وضع میکنند که صرافیها و پروژههای رمزنگاری را ملزم به افشای تمام فعالیتهای تبلیغاتی در کاغذ سفید خود کرده و به سرمایهگذاران درباره خطرات و نوسانات احتمالی هشدار میدهند.
درنتیجه صرافیها اکنون با دقت بیشتری بر پلتفرمهای معاملاتی خود نظارت کرده و برای مسدود کردن هرگونه فعالیت مشکوک اقدام میکنند.
علاوه بر این، برخی نهادهای نظارتی تا آنجا پیش رفتهاند که عمل شیلینگ را بهکلی ممنوع کردهاند؛ برای مثال کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) هشداری به سرمایهگذاران درباره کلاهبرداران احتمالی که ممکن است از تاکتیکهای فریبندهای مانند شیلینگ برای فریب سرمایهگذاران استفاده کنند، صادر کرد.
چرا شیلینگ کریپتو بد است؟
اگرچه Shilling ممکن است برای کسانی که به دنبال کسب سود سریع از دنیای بیثبات ارزهای دیجیتال هستند، وسوسهانگیز باشد، اما این کار، درنهایت نوعی دستکاری در بازار است که میتواند هم به سرمایهگذاران فردی و هم به اکوسیستم ارزهای دیجیتال آسیب برساند. هنگامی که حقیقت درباره ارزش یک سکه فاش میشود، قیمتهای متورم میتواند سبب سقوط ناگهانی شده و سرمایهگذاران را با ضررهای قابلتوجهی مواجه کند.
علاوه بر این، شیلینگ میتواند اعتماد را در کل بازار کریپتو نابود، اعتماد به پروژههای قانونی را سختتر و مانع پذیرش رمز ارز شود.
به این دلایل، برای سرمایهگذاران مهم است که از شیلینگ آگاه بوده و با شک و تردید به هرگونه ادعایی درباره پتانسیل یک سکه به آن نزدیک شوند. در نهایت، انجام تحقیقات کامل و دریافت دیدگاههای متعدد درباره یک سکه میتواند به محافظت در برابر خطرات احتمالی شیلینگ کمک کند.
آیا Shilling کریپتو غیرقانونی است؟
پاسخ این سؤال به موارد مختلفی از جمله محل زندگی شما و قوانینی که درباره ارزهای دیجیتال در کشور وجود دارد، بستگی خواهد داشت. در ایالاتمتحده، ارائه ادعاهای نادرست یا ارائه اوراق بهادار ثبتنشده میتواند شما را با مقامات نظارتی دچار مشکل کند که منجر به جریمه یا زندان میشود.
آیا همه شیلینگها بد هستند؟
خیر! تعریف اصطلاح Shilling، معمولاً با توجه به اینکه از چه کسی سؤال میکنید معنای متفاوتی دارد. این اصطلاح بیشتر اوقات میتواند به معنای فرایند صحبت به شکل مثبت درباره یک پروژه رمزنگاریشده باشد. بدون ادعای نامشروع درباره سودآوری یک سکه، شیلینگ را میتوان به شکل مثبتی انجام داد. کلید شیلینگ «خوب» دوری از گمراه کردن مخاطبان است.
چند نکته برای Shilling صحیح
هرگز قول بازگشت سرمایه را ندهید.
به مخاطبان خود منابعی را بدهید تا بررسیهای لازم را انجام دهند.
هرگز درباره محصول یا خدماتی که تبلیغ میکنید دروغ نگویید یا حقایق را نادرست بیان نکنید.
آیا کسانی وجود دارند که شیلینگ «خوب» انجام دهند؟
چندین آژانس تبلیغاتی در زمینه ارزهای دیجیتال هستند که Shilling خوب و مثبت برای ارزها انجام میدهند. Coinbound یک آژانس بازاریابی پیشرو در صنعت Web3 است که بر NFT ها، ارزهای دیجیتال، توکنها، پلتفرمهای DeFi و موارد مشابه تمرکز دارد. Coinbound نیم دهه تجربه در کمک به رشد برندهای رمزنگاریشده از طریق ابزارهای مثبت و مؤثر دارد.
آیا همه تبلیغات کریپتو بخشی از Shilling هستند؟
باید توجه داشته باشید که تمامی تبلیغات کریپتو، بخشی از شیلینگ محسوب نمیشوند. باید تفاوت بین معنای شیلینگ کریپتو و فرایند تبلیغات کریپتو را متوجه شوید. هدف Shilling در تبلیغات ارزهای دیجیتال، کاملاً متفاوت است.
تبلیغات واقعی ارزهای دیجیتال، نشانههای واقعی را نمایش داده و هرگز از تبلیغات سوء یا تأییدیههای فریبنده استفاده نمیکنند. همچنین بازاریابهای معتبر رمز ارز، شفافیت کامل درباره جزئیات ارائه میدهند.
رفتار شیلرها به شناسایی آنها کمک زیادی میکند؛ Shilling اساساً قصد دارد با فریب دادن مردم به خرید توکنهایی که هیچ ارزش عملی ندارند، از روانشناسی جمعیت استفاده کند. شیلرهایی که پیشروی چنین کلاهبرداریهایی هستند، عموماً طرح خروج مخصوص به خود را دارند که زمانی که مردم از کلاهبرداری مطلع میشوند، آن را اجرا میکنند.
یک تبلیغکننده واقعی رمز ارز، هرگز سعی نمیکند چیزی به شما بفروشد. برعکس سعی میکند به شما درباره جنبههای مختلف پروژههای ارزهای دیجیتال آموزش دهد.
شناسایی Shilling کریپتو
تفاوت بین تبلیغات واقعی ارزهای دیجیتال و Shilling ارزهای دیجیتال نشان میدهد مشوقها میتوانند چشمانداز کریپتو را منفی نشان دهند. با این حال، باید بدانید چه زمانی یک کلاهبرداری شیلینگ را شناسایی کنید تا پروژههای واقعی را از دست ندهید. در ادامه درباره برخی از روشهای شناسایی شیلینگ کریپتو صحبت خواهیم کرد.
1. اینفلوئنسرها
اولین دسته از افرادی که باید از آنها دوری کنید، اینفلوئنسرها هستند. به یاد داشته باشید تمام اینفلوئنسرهای موجود در اینستاگرام، هزینههای سنگینی برای تبلیغات دریافت کردهاند. همچنین تبلیغات ارزهای دیجیتال در چند وقت اخیر، از رسانههای وب به رسانههای اصلی تغییر کرده است؛ درنتیجه افراد مشهور بدون ارتباط با فضای کریپتو نیز میتوانند نام خود را روی پروژه گذاشته و آن را تأیید کنند.
جالب اینجاست که میتوانید یک اینفلوئنسر فیک را از یک فرد واقعی تشخیص داده و متوجه شوید آیا این یک کلاهبرداری شیلینگ کریپتو است یا خیر. اگر سلبریتیها، فعالانه سرمایهگذاران را تشویق به مشارکت در پروژه میکنند، باید دانش جامعی درباره پروژه داشته باشند. از طرف دیگر، اگر سلبریتی نمیتواند دلایل حمایت از پروژه را به نمایش بگذارد، باید از پروژه دوری کنید.
همچنین rug pull یک اصطلاح محاورهای است و سناریویی را توصیف میکند که در آن افراد نقدینگی را به یک توکن رمزنگاری جدید به یک استخر اضافه کرده، سرمایهگذاران را متقاعد میکنند که ETH را با توکن در استخر مذکور مبادله کنند، سپس تمام ETH ادغامشده را تخلیه خواهند کرد.
در زبان محاورهای «rug pull» به یک پروژه رمزنگاریشده تبلیغاتی اطلاق میشود که در آن پس از سرمایهگذاری خردهفروشی قابلتوجه، کار دیگری روی پروژه انجام نمیشود. این یک استراتژی رایج است و به آن «پامپ و دامپ» نیز گفته میشود.
2. بازاریابان مشتاق
ممکن است با افرادی مواجه شوید که سطح تخصص بالایی در بازاریابی دارند. چنین شیلرهایی میتوانند روی یک توکن سرمایهگذاری و از تخصص بازاریابی خود برای فروش توکن استفاده کنند. هنگامی که آنها با موفقیت سرمایهگذاران زیادی را برای خرید رمز ارز تشویق کردند، پروژه را میفروشند و سرمایهگذاران را با حجم بالایی از ضرر رها میکنند. زمانی که توسعهدهندگان یا بنیانگذاران پروژه نمیتوانند موارد استفاده از پروژه را به شما بگویند، میتوانید احتمالات شیلینگ در کریپتو را شناسایی کنید.
3. بنیانگذاران یا اعضای تیم هیجانزده
هر فردی دوست دارد کسبوکار خود را در حال رسیدن به اوج موفقیت ببیند. بنیانگذاران و اعضای تیم یک پروژه رمز ارز، حتما برنامهای برای تبلیغات دارند تا بتوانند سرمایهگذاران جدیدی جذب کنند.
بهطورکلی، توسعهدهندگان یا بنیانگذاران پروژههای جدید ارزهای دیجیتال، چشمانداز روشنی برای پروژه در کنار نقشه راه آینده دارند. از سوی دیگر، شیلرها هیچ سندی برای وایت پیپر یا نقشه راه آینده خود نخواهند داشت؛ درنتیجه باید دریابید آیا بنیانگذاران یا اعضای تیم در حال فروش بیش از حد پروژه هستند یا خیر!
4. تلاش کارآفرینان برای معرفی پروژه
بسیاری از شیلرها با استفاده از بیت کوین و اتریوم درآمد کسب کرده و اکنون خود را پادشاه این بازار میدانند.
5. صحبت نکردن درباره نقاط ضعف پروژه
بنیانگذاران یک پروژه تلاش زیادی برای انتشار اخبار مثبت درباره توکنهای خود میکنند. آنها نقاط ضعف یا کاستیهای پروژه را حذف میکنند تا جامعه خود را راضی نگه دارند.
چرا شیلینگ برای کریپتو مهم است؟
این اتفاق از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا میتواند به تبلیغات، FOMO و انتظارات غیرواقعی منجر شود. اگر یک رمز ارز به اندازه کافی شیل شود، میتواند تقاضا برای توکن و قیمت را افزایش دهد. سرمایهگذاران خرد ممکن است جزئیات مهمی درباره توکن نداشته و در هر حال سرمایهگذاری کنند.
شیلینگ بیش از حد شامل ادعاهای اغراقآمیز، میتواند سبب بیاعتمادی و تردید در اکوسیستم رمزنگاریشده شود. طرح ادعاهای اغراقآمیز درباره محصولات مالی میتواند توجه رگولاتورهای دولتی و سازمانهای مجری قانون را نیز به خود جلب کند.
آنها میتوانند شیلینگ را تقلب در اوراق بهادار بدانند؛ در نهایت، این موضوع سبب ایجاد مقررات نامطلوب در برابر فناوری بلاک چین شده و حتی میتواند به معنای زندان برای مبلغ باشد.
راه های جلوگیری از شیلینگ
برای اینکه از این کلاهبرداریها در امان بمانید، پیشنهاد میکنیم از راهکارهای زیر استفاده کنید:
خودتان تحقیق کنید
در فضای کریپتو باید خودتان تحقیق کنید. حداقل، باید وایت پیپر پروژه را بخوانید و نقشه راه آنها را بررسی کنید. میتوانید وبسایتهایی مانند CoinGecko را برای اطلاعات بیشتر بررسی کنید. این وب سایتها دادههای مربوط به عرضه در گردش توکن، ارزش بازار و سایر اطلاعات مالی را جمعآوری میکنند.
همچنین برای یافتن پیوندهایی به حسابهای رسانه اجتماعی، وبلاگ و وبسایت رسمی توکن مفید هستند. درنهایت میتوانید بررسی کنید توکن در چه صرافیهایی برای معامله در دسترس است. اگر توکن در صرافیهای معتبر فهرست نشود باید به آن شک کنید.
به هیاهوی اطراف توکن اعتماد نکنید
بیشتر کلاهبرداریهای شیلینگ در توییتر کریپتو یا به اختصار «CT» اتفاق میافتد. کلاهبرداران از چند ترفند استفاده میکنند تا آنها را مانند یک مرجع در ارزهای دیجیتال جلوه دهند. واضحترین آنها این است که حسابهایی با ۱۰۰۰۰ یا ۵۰۰۰۰+ فالوور میخرند تا موقعیتی کسب کنند.
یکی دیگر از ترفندهای منحصربهفرد برای کلاهبرداری در این زمینه، استفاده از یک NFT گرانقیمت بهعنوان PFP آنهاست. اغلب، کلاهبرداران حتی NFT مورد استفاده خود را نیز ندارند. میتوانید جستوجو کنید که مالک واقعی در Opensea چه کسی است و ببینید آیا حسابها مطابقت دارند یا خیر.
هدایا ابزاری عالی برای بازاریابی یک پروژه رمز ارز هستند، اما اگر هدایا هرزنامه باشند، این یک پرچم قرمز است. هر زمان که کمپین تبلیغاتی در ازای مبلغ بسیار کمی پول نقد یا وعدههای مبهم در ازای بازتوییت میدهد، زنگ خطر باید در ذهن شما به صدا درآید.
ترفند دیگری که شیلر برای تقویت اعتماد خود استفاده میکنند رباتها هستند. کلاهبرداران، گاهی اوقات برای رباتها هزینه میکنند تا تبلیغات خود را بازتوییت کنند یا به Discord پروژه بپیوندند و فعال باشند.
احتیاط در برابر داراییهایی که بهسرعت تغییر قیمت میدهند
همانطور که گفتیم Shilling میتواند نوعی فریب یا دستکاری مالی باشد. سرمایهگذاری روی توکنهای فرار، براساس تبلیغات اغراقآمیز، میتواند به زیانهای هنگفت منجر شود. پس اگر احساس میکنید FOMO شدهاید، یک روز قبل از سرمایهگذاری صبر کنید. حتی اگر معاملات عاطفی بتوانند برنده باشند، اما همیشه معاملات خوبی نیستند. به یاد داشته باشید اگر محبوبیت یک پروژه بهسرعت افزایش یابد، میتواند به همان سرعت کاهش پیدا کند.
سوابق و اعتبار تبلیغکننده را بررسی کنید
بررسی سطحی پیشینه تبلیغکننده همیشه ایده خوبی است. بررسی کنید آنها در گذشته در چه پروژههایی شرکت داشتهاند. آیا شکست خوردهاند؟ یا بدتر از آن، آیا پروژههای کلاهبرداری را تبلیغ کردهاند؟ یکی دیگر از پرچم قرمزها نبود پیشینه از فرد است. اگر یک حساب توییتر «تازه» به نظر میرسد، به این معناست که تعداد زیادی دنبالکننده بدون توییتهای قدیمی دارد و این یک پرچم قرمز خواهد بود.
حتی میتوانید آنها را در لینکدین جستوجو کنید تا مدارک تحصیلی و حرفهای آنها را ببینید. آیا پیشینه آنها با چیزی که میفروشند مطابقت دارد؟ یکی دیگر از مکانهایی که میتوانید اعتبارنامهها را بررسی کنید، بودجه یک شرکت است. آیا مشخص است این بودجه از کجا تأمین و چگونه استفاده میشود؟ همه این موارد را باید بررسی کنید.
سخن پایانی
شیلینگ فعالیتی است که در آن شخصی بهطور فعال یک رمز ارز را تبلیغ میکند تا بهشکلی مصنوعی قیمت آن را با ترغیب سایر سرمایهگذاران به خرید سکه افزایش دهد. هدف شیلر القای جهش قیمت دارایی، معمولاً در مدتزمان کوتاهی است. این کار میتواند ترس از دست دادن (FOMO) را در سرمایهگذاران ایجاد کند.
سرمایهگذاران در دنیای ارزهای دیجیتال باید همیشه بهترین شیوههای امنیتی را دنبال کنند. از آنجا که جهان با معرفی محصولات جدید شاهد تحولات جدیدی در فضای کریپتو بود، شیلینگ بهعنوان مکانیسم فریب ظاهر شده است. همچنین پایهای قوی برای کلاهبرداریها با محوریت ایجاد هیاهو برای یک پروژه جدید رمز ارز است.
هنگامی که پروژه تبلیغات میکند و سرمایهگذاران به آن علاقهمند میشوند، ارزش رمز ارز افزایش مییابد. در این شرایط بنیانگذاران یا توسعهدهندگان میتوانند توکنها را با قیمت بالاتر نقد کرده و سرمایهگذاران را با سکههای بیارزش رها کنند؛ پس باید بدانید چگونه کلاهبرداریهای Shilling را در ارزهای دیجیتال شناسایی کنید و ایمن بمانید.
پرسشهای متداول
شیلینگ در کریپتو چیست؟
Shilling فعالیتی است که در آن شخصی یا گروهی بهطور فعال یک رمز ارز را تبلیغ میکند تا بهطور مصنوعی قیمت آن با ترغیب سایر سرمایهگذاران به خرید سکه افزایش یابد. شیلرها اغلب از تاکتیکهایی مانند استفاده از رسانههای اجتماعی با پستها یا تالارهای گفتوگو درباره سکه قیمت آن را افزایش میدهند.
انواع شیلینگ چیست؟
شیلینگ پرداختی و شیلینگ بدون پرداخت. در نوع اول توسعهدهندگان و سازندگان یک سکه یا توکن خاص به افراد یا خدمات برای تبلیغ رمز ارز یا پروژه خود پول میپردازند. شیلرهای بدون پرداخت، سرمایهگذارانی هستند که از لحاظ عاطفی یا مالی به یک رمز ارز وابستگی دارند.
چه کسی از شیلینگ سود میبرد؟
بارزترین ذینفعان Shilling کسانی هستند که فعالانه دارایی یا پروژه را تبلیغ میکنند. این افراد میتوانند شامل خالق پروژه، تیم پروژه یا سرمایهگذاران باشند. هدف نهایی شیلرها افزایش تقاضا و بالا بردن قیمت دارایی مورد نظر است.
آیا شیلینگ کریپتو غیرقانونی است؟
پاسخ این سؤال به موارد مختلفی از جمله محل زندگی شما و قوانینی که در مورد ارزهای دیجیتال در کشور وجود دارد بستگی خواهد داشت. در ایالاتمتحده، ارائه ادعاهای نادرست یا ارائه اوراق بهادار ثبتنشده میتواند شما را با مقامات نظارتی دچار مشکل کند که منجر به جریمه یا زندان میشود.
آیا همه شیلینگها بد هستند؟
خیر، تعریف اصطلاح شیلینگ معمولاً با توجه به اینکه از چه کسی سؤال میکنید معنای متفاوتی دارد. شیلینگ بیشتر اوقات میتواند به معنای فرایند صحبت به شکل مثبت درباره یک پروژه رمزنگاریشده باشد. بدون ادعای نامشروع درباره سودآوری یک سکه، Shilling را میتوان به شکل مثبتی انجام داد. کلید شیلینگ «خوب» دوری از گمراه کردن مخاطبان است.
به این مقاله امتیاز دهید
(۱۷۸ رای)
۴.۵
/۵
ترتیبی که برای خواندن مقالات مفاهیم تخصصی ارزهای دیجیتال به شما پیشنهاد میکنیم:
اولین باشید که نظر می دهید